Roggie's girls

Oh, intellectually we believe in having a good heart, a chirpy penis, a lively intelligence, and the courage to say ”shit” in front of a lady.

onsdag, september 13, 2006

jag leker bara

Söndagen närmar sig och jag har alltså fyra dagar på mig att få ett grepp om politiken. Politisk medvetenhet är ett hål i min bildning och jag avskyr det för det får mig så ofta att framstå som jävligt bimbo och det vill jag minst av allt vara, särskilt i hans sällskap. Middag igår på Lo Scudetto, mycket gott (mousserande vin att intagas under menyläsning, yay!) och jag kör politiskt förhör av tredje graden, en liten intervjufürer över svärdfisken. "Men varför röstade du på folkpartiet förr?" undrar han och jag faller ut i något svammel om frihet, du vet alltså, att man får vara som man vill eller alltså liberalt liksom jag vet inte... Nu känns fp som ett av de partier som jag står längst ifrån. Men vilket står jag närmst? Herregud jag kommer gå tillbaks till mina rötter och bli gråsosse som resten av släkten, jag vet det.

Sedan öl på Nada, sedan drinkar på skybaren i sas-hotellet. Den är trevlig, skybaren, trots finlandsfärjefeelingen, trots daterad musik, trots höjdskräck. Sådana där kvällar får mig alltid att känna som om jag är på utflykt i vuxenvärlden, liksom "hihi kolla vi äter på dyr restaurang, kolla jag dricker drinkar i skybaren på ett hotell och jag uppför mig precis som en vuxen och de verkar gå på det". Jag är så ofta fortfarande 14 år och låtsas vuxenhet, fast så är det kanske för alla. Efteråt är jag smått full och pladdrig sådär och jag tycker att vi borde ta in på hotell, vi borde verkligen ta in på hotell, det är sånt man minns. Carpe diem! Fast han är den förståndigare av oss två så vi åker hem och sover. Vaknar några gånger på natten, ser på honom bredvid mig och får en liten ömhet i hjärtat, klappar honom i nacken utan att han vaknar. (och du ser på mig när jag sover, skriver du. Jag antar att vi ligger och glor på varandra i skift då.)

Andrea vill gå till Baba ikväll. Hon sitter här och låter som Chewbacca och hävdar att om jag inte går så känner hon sig oälskad. Jag borde inte. Vill inte. Nej, Jessica, NEJ! (fast fina kläder! Dans! Du får ha på dig fina skor! Du älskar sånt!) Men föreläsning i morgon, skärp dig! (klockan ett ja, spelar roll, det klarar du!) NEJ! Ner med dig din partyglada fjortis! Ansvar och nykterhet för i helvete, någon gång. Men det vore hemskt tråkigt om kära sambo och medbloggare kände sig oälskad, det vill jag ju inte. Oh nej.

/jess

1 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home