Roggie's girls

Oh, intellectually we believe in having a good heart, a chirpy penis, a lively intelligence, and the courage to say ”shit” in front of a lady.

fredag, december 15, 2006

Sonett 1 och en liten tävling!

Min första julrimssonett! Sonett är ett femfotat, fjortonradigt versmått med jambiska versrader. En sonett är uppdelad i fyra strofer. Den pertrarciska sonetten består av två fyraradingar och sedan två treradingar. Dessutom är båda traditionernas sonetter alltid strängt bundna av sina invecklade rimflätningar. Jag har dessutom slängt in några hyperkatalektiska rader.

Det här rimmet ska min syrra få till sin julklapp. Den som först gissar vad klappen består i får Veckans Roggie! Kom igen! Inga svar är dåliga svar förutom de dåliga! Alla dåliga svar hängs ut i bloggen! Var inte rädda! Våga! Och nej Jessica du får inte gissa!

Det är en herrans massa år sen nu
allt före TV-shop och Johnny Clegg
och innan du behövde visa leg
Men det är inte lätt att minnas du!

Dock kan du ganska enkelt relatera
till den epok du ska få prova på
för det som krävs är samma nu som då
att låta kärlekstörst improvisera

Sen drack hon säkert ganska mycket vin
på gröna berg på denna lilla ö
och hennes ord är ljuvt adrenalin

Förståelsen går lika bra i snö
Jag hoppas att den ger dig dopamin
Antik lyrik ger Ekelöf allt spö!


/a

5 Comments:

  • At 10:36 em, Anonymous Anonym said…

    ah fjärde strofen, sista raden lät som en champagne kork go pop! snyggt.

     
  • At 4:02 em, Blogger padam padam said…

    Jag gör mitt bästa. /a

     
  • At 9:17 fm, Blogger J said…

    Irland med vinprovning på 70 - talet?

     
  • At 11:53 fm, Blogger mary said…

    jag tror att det är sapfodikter!
    /lucy

     
  • At 3:32 em, Blogger padam padam said…

    sapfo it is! Lucy har därmed fått Veckans Roggie!!! WOHOO! GRATTIS!! TIDIG JULKLAPP!!!/a

     

Skicka en kommentar

<< Home