Roggie's girls

Oh, intellectually we believe in having a good heart, a chirpy penis, a lively intelligence, and the courage to say ”shit” in front of a lady.

måndag, oktober 23, 2006

jaa böcker weeioo!

En bok som förändrat mitt liv
ojoj det gås ut hårt så här i början. Hm, jag gick i kyrkans förskola som liten och läste Bibeln (alltså, inte hela bibeln, nån slags nedbantad barnupplaga NEJ ANDY JAG SKA INTE VARA SÅ PRETTO DET VAR BARNVERSIONEN BIBEL-LIGHT!!!) och var sjukt rädd för att få spetälska, få se kroppslösa händer som skrev på väggar, brinnande buskar och sånt. Den bok som jag älskade mest var Vidundrens väg av Meredith Ann Pierce, en fantasybok, jag har typ läst den en miljon gånger, jag älskade den verkligen högt och rent väldigt länge. Nu på äldre dar så är det svårt att komma på böcker som förändrat mitt liv. En del av Kerstin Thorvall kanske, för igenkänningsfaktorn och insikten om att människor är rätt lika, alltid. Och ja, Fanny, av Erika Jong. För insikten om att herregud, kan man verkligen göra sådär när man ligger? Och SÅDÄR?!

En bok jag läser mer än en gång
Jag kan verkligen inte välja bara EN bok! Här är ett urval: Middlesex, Jeffrey Eugenides. Brideshead Revisited, Evelyn Waugh. Allt av Margaret Atwood, det läser jag gärna mer än tio gånger. Mycket av Inger Edelfeldt, men gärna Juliane och jag. Bränt Barn, Stig Dagerman. Bara sedan solen sjunkit, Johanna Sinisalo. Näckrosträdet och Kvinnan som mötte en hund av Elsie Johansson. Onåd, J.M. Coetzee. Jag minns alla mina älskare och hur de brukade ta på mig, Kerstin Thorvall. Doktor Romand och Mustachen av Emanuel Carrere.

En bok som jag skulle vilja ha med till en öde ö
Brott och straff för då skulle jag nog äntligen ha tålamod att ta mig igenom den.

En bok som fick mig att skratta
Bridget Jones dagbok har sina roliga passager. Så har även American Psycho.

En bok som fick mig att gråta
American Psycho, eller snarare skrika. Om det gäller gråtande så vet jag inte... eller jo, en dag när jag var absurt bakfull på jobbet snyftade jag åt Man and Boy av Tony Parsons. När de gifter sig där i början, ååh!

En bok som jag önskar hade skrivits
Alla som har en sjukt bra historia med ett vackert, utmejslat språk som man bara dras in i och inte kan släppa innan pärmen slår igen bakom den sista sidan och man är typ andfådd och utsvulten för att man har marathonläst i flera timmar.

En bok som inte borde ha skrivits
Åh gud så jag skulle kunna vara elitistik och riktigt jävla nasty här och bara racka ner på en massa böcker som är smått populära men som jag bara tycker är crap för att de är hafsigt skrivna med karaktärer som är så jävla shablonartade att jag blir kallsvettig men det ska jag inte för de borde naturligtvis också få skrivas, om man vill skriva dem och folk vill läsa dem har de såklart existensberättigande och jag ska bara vara tyst och förtrycka den här ådern som bultar i pannan.

En bok jag just nu läser
Nej, tre. Isprinsessan av Camilla Läckberg (jag är inte så... ehm, förtjust i den. Se ovan. Ändå fortsätter jag. Jag gillar väl att ha något att gnälla över.) Mustaschen av Emanuel Carrere (den är bra) och Eko av Minette Walters (can´t go wrong).

En bok jag tänker läsa
Orlando av Virginia Woolf, den ligger och väntar på mig i detta nu.

/j

3 Comments:

  • At 10:21 fm, Blogger J said…

    Skönt att se isprinsessan bland dina svar... Innan dess kände jag mig som en populärkultursyuppie utan djup ;-)

     
  • At 6:00 em, Anonymous Anonym said…

    NEJ NEJ NEJ! Nu vill jag veta! Dissa på!!! Jag kan dissa ett par:

    1. Pojken som kallades Det. VÄRDELÖST SKRÄP, HEHU.

    2. Sagan om Ringen-trilogin. Fy FAN vad tråkigt.

    3. DaVinci-koden. JAG HAR ALLTSÅ INTE ENS LÄST DEN, UTAN DISSAR DEN PGA DESS HAUSSE I HJÄRNDÖDA KRETSAR.

    Osv.

    Ge mig nu dissar!!!

     
  • At 6:39 em, Blogger padam padam said…

    j: åh, jag läser det mesta, i stort sett allt från harleqiunböcker till kafka liksom, men nu var jag ju tvungen att välja vad jag tycker är creme de la creme.

    linderholm: Ja, pojken som kallades det hatar jag också och folk blir liksom chockade när jag säger det för det är ju så synd om honom och det är en sann histora bla bla... DEN ÄR ÄNDÅ SÄMST!!! Annars vet jag inte riktigt... eller, isprinsessan gillar jag ju inte... den är inte ens dålig på ett avslappnande sätt. Sen har jag väl överhuvudtaget svårt för böcker som ska vara självbiografiska och där det är väldigt synd om någon. Som inte utan min dotter, den var jag inte så förtjust i. Eh, jag är väl kallhjärtad.

    /j

     

Skicka en kommentar

<< Home