Roggie's girls

Oh, intellectually we believe in having a good heart, a chirpy penis, a lively intelligence, and the courage to say ”shit” in front of a lady.

torsdag, november 23, 2006

What's in a name? That which we call a wienerbröd...

Nu tänkte jag outa mig och bekänna en hemlig, smått syndig last: jag gillar verkligen wienerbröd. Fettiga, drypande, söta och härligt kladdiga sådana. Wienerbröd med mycket choklad på och massor av gult klet i mitten, wienerbröd späckade med saftig frukt... Puffa lite pudersocker över dem och jag är i extas. Jag kan äta det till frukost, lunch och middag. Inga problem. Mina klasskompisar har redan insett denna min faiblesse och hintar med mozartcroissanter varje rast. En mozartcroissant, eller som jag brukar kalla den; paradiset, det är någonting extra. Namnet avslöjar den, en mozartcroissant är i stort sett en mozartkula i croissantform. Fylld med choklad och marzipan, en goddamn smördegsinbakad stairway to heaven.

När mina sambos inte är hemma så brukar jag ha små wienerbrödsorgier. Nu för tiden är de rätt ofta inte hemma, de hänger med sina respektive titt som tätt. Då passar jag på att ha en liten tête à tête med killen som säljer kakor och bröd nere vid stationen. Tre maffiga wienerbröd för 15 kronor, jag betalar ivrigt med något darriga händer och han önskar mig en trevlig kväll. Jag säger tack väluppfostrat men tänker att åh var så säker, det kommer jag att ha, du kan inte ana grabben... Sedan hastar jag hemåt, lätt hukande över mitt smarriga inköp. Väl hemma placerar jag påsen försiktigt på diskbänken. Vänta här, spinner jag, jag ska slinka in i något bekvämare... Sedan är det sidenpyjamas, gammal jazz, engelska sexbloggar och wienerbrödsfrossande all night long. Pudersocket lägger sig i en fin, dammig hinna över laptopens tangenter och jag slickar av mina smörkladdiga fingar, funderar på om jag ska ta ett till. Naturligtvis ska jag det, tanken hann inte ens bli tanke innan den var handling.

Alltså nej, "wienerbröd" är inte en eufemism. Jag älskar dem och eftersom mitt övriga leverne är så övermåttan hälsosamt med endast en fyra, fem cigg om dagen och öl varannan så tänker jag fortsätta punda dem intill döddagar (vilket lär bli snart, men värt det).

/j